Решавање сложених задатака

Задаци са две операције

Maths_image_2

Решавање сложених задатака спада у једну јако важну и занимљиву област у настави математике,  у исто време она може понекад ученицима представљати одређени проблем. Зато је јако битно да се  обради ових садржаја приступи на један одговарајући, исправан методички начин.

У основи, сложени задаци се састоје од низа елементарних задатака који су међусобно повезани. Тако, да би смо решили овакав задатaк морамо га прво рашчланити на његове основне елементе и приступити решавању сваког од њих.

При рашчлањивању сложеног задатка треба одредити операције којима ће се доћи до решења.

mathstudentimgРешавање задатака са две операције почиње још у првом разреду, након обраде сабирања и одузимања. Пошто се у првом разреду проучавају операције сабирања и одузимања то се и сложени задаци решавају применом само ових операција.

Да би смо ученике оспособили да самостално решавају сложене задатке, то морамо урадити у три корака:

1. растављање сложеног задатака на два елементрана и поступно решавање савког од њих

2. формирање бројевног израза чија вредност представља решење задтака

3. састављање једначине чије решење даје одговор на питање у задатку

Ево како то изгледа на једном практичном примеру. Узећемо један задтака са којим се често сусрећемо.

Миша је од тате добио 8 сличица, а од маме 7, брату је дао 6. Колико му је сличица остало?

Прва етапа је рашчлањивање задтака на два елементарна. Док то радимо видимо шта нам је  познато (дато), а шта непознато (тражено).

1) “ Миша је од тате добио 8 сличица, а од маме 7.“  Ту можемо израчунати колико укупно сличица има Миша.

2) „ брату је дао 6. Колико му је сличица остало?  Ово је број сличица које је дао од укупног броја сличица.

Решења по етапама

1) 8+7=15

2) 15 – 6=9

Друга етапа је формирање бројевног израза, где се задтак сагледава у целин, налази се веза између датог и траженог и ту почиње оно „право“ решавање сложеног задатка.

(8+7)-6

У почетку треба инсистирати на употреби заграде при формирању израза да  код ученика развијемо способност записивања текста задатка коришћењем цифара, знакова рачунских операција и заграда као начин за успешније решавање сложених задтака.

Трећа етапа састављање једначине чије решење даје одговор на питање у задатку. Овде треба састављати такве једначине које би биле супротне од задатка формираног при састављању бројевног израза.

Ево неколико примера.

1) Миша је добио од тате неколико сличица, од маме 7, брату је дао 6 и остало му је 9 сличица. Колико је сличица добио од тате?

Одговарјућа једначина x+7-6=9

2) Миша је добио од маме неколико сличица, од тате 8, брату је дао 6 и остало му је 9 сличица. Колико сличица је добио од маме?

Одговарајућа једначина x+8-6=9

3) Миша је од тате добио 8 сличица, од маме 7, а када је брату дао неколико сличица њему је остало 9. Колико сличица је Миша дао брату?

Одговарајућа једначина 8+7-x=9

Advertisements

One response to this post.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s

%d bloggers like this: